研修@British Council, Toa Payoh, Dealing with Difficult People 2日目
Reading others' behavior
Behavioral typeを
- action
- process
- people
- ideas
に分類。人によって思考パターンは違いますねー。だからempathyが大切になってきますねー。
Empathyとは何か?
というグループトーク。Sympathyと混ぜて理解していた。
- empathy: Understanding others' emotional states and Align behavior with others.
- sympathy: feel sorry about others' states
また人によってobjective, ideology, territory, irrational hostilitiesも違って、それによって問題が発生しますねー。
だから、相手に対してpassiveにもaggressiveにもなりすぎない=Assertiveであることが大切になってきますという流れで。
Assertiveness
Assertive:
- about Win-Win
- about Choice
- the middle ground between aggression and passivity
- the ability to express yourself and your rights confidently without violating the rights of others
- appropriately direct, open and honest communication which is self-enhancing and expressive.
相手の良いところをきちんと認めて、相手が自分に良いことをしてくれたときはちゃんとお礼を言って、素直に情報・状況を開示・シェアして、チクチクしたいやみはうまくあしらって、ダメなときはNOときちんと言う。落ち着いて、しかし言うべきことはちゃんと言う。
Negative feedback
言い回しフレーズテンプレ。
When you .......
I feel ......
In future, could you .....?